fredag 19. september 2014

Fra lyst til mørkt med tekstilfarge

Dette er en liten historie om en stol jeg kjøpte for mange penger, for mange år siden og som har fulgt meg på flere flyttelass. En riktig "bestemorstol" i lekker lin-velur.

 
(Beklager stol, du ser litt sliten og ribbet ut på dette dårlige bildet, uten pute og litt på snei, men men god er du...)
Da jeg flyttet til ny leilighet for en tid siden, opplevde jeg det som sikkert mange andre har gjort før... et kjært møbel, passer ikke  lenger. Hva gjør man da? Kjøpe nytt??
NOT!!
Man pusser den opp...
...en gang til.
 
For noen år siden fornyet jeg stolen med loose-cover. (På godt norsk avtakbart trekk.) Det var den gang jeg likte "lyst og lunt"...
 
(Her har jeg visst komprimert bildet litt, men det er samme stol)
Jeg investerte i god søm og bra kvalitet på tekstilet. Kunne helt sikkert kjøpt en ny stol for hva det kostet…men jeg var glad i stolen og med en liten «facelift» var den klar for mange år til. Helt til 2014... 
Trekket og stolen var fortsatt like god, men fargen er feil, igjen. Så hva gjør man da? - Jo, kjøper en «haug» med tekstilfarge og tilhørende salt og setter i gang vaskemaskinen.
 
Jeg var svært spent på resultatet. Ville trekket krype, ville det ta til seg farge? Jeg var lettet da jeg fikk stappet puten inn i setetrekket.

 
Stram og fin, og klar for nytt liv som "høy og mørk". Det ble noen timers jobb, men så absolutt verdt det. Jeg var spent på om fargen ville bli helt jevn. Det ble den ikke... Heldigvis J Resultatet ble et trekk med litt vasket og «skrukket» effekt. Kunne ikke blitt bedre om jeg hadde planlagt det.

 
Jeg brukte Dylon, Antique Grey med tilhørende salt, og fulgte bruksanvisningen nøye. Dette var gøy!
Har du noe som er litt utdatert i fargen så prøv med tekstilfarge. En super måte å gjenbruke ting. Dette var mitt lille bidrag til: Nei til bruk og kast! Ja, til kvalitet og gjenbruk!!
Lykke til! Bjørg:-)
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar